هندسه معماری

آموزش و اطلاع رسانی به دانشجویان

هندسه معماری

آموزش و اطلاع رسانی به دانشجویان

  • ۰
  • ۰

 روش : رسم بیضی به کمک چهار قوس یا لوزی

اگر جسمی با مقطع دایره ای شکل مانند یک بشقاب گرد را مقابل دید خود قرار دهید متوجه خواهید شد که با چرخش حجم فوق نسبت به چشم، سطح دایره ای آن، نسبت به چشم به شکل بیضی دیده خواهد شد و کشیدگی بیضی به میزان چرخش مذکور بستگی دارد. بنابراین در کلیه تصاویر مجسم، در سطوحی که نسبت به چشم ناظر به صورت زاویه دار قرار دارند، دایره به صورت بیضی دیده خواهد شد. برای رسم این بیضی ها روش های مختلفی وجود دارد که در این بخش به آن ها اشاره می شود.




الف ) رسم بیضی به کمک چهار قوس یا لوزی


اگر به سطوح یک مکعب ترسیم شده توسط تصویر مجسم ایزومتریک توجه کنید ، متوجه می شوید مطابق شکل به صورت لوزی دیده می شود که دو زاویۀ آن باز و به اندازۀ ° 120 و دو زاویۀ دیگر آن بسته و به میزان60°  خواهد بود. برای ترسیم بیضی در این روش زاویه های باز یعنی زاویه های A و C از اهمیت برخوردارند و در سطح مورد نظر مطابق شکل این زاویه ها را توسط دو خط به وسط اضلاع مقابل شان یعنی نقاط S ، T ،  V و R وصل می کنیم که در این صورت خطوط فوق یکدیگر را در نقاط Z و Y قطع خواهند نمود. حال به مرکز C و به شعاع   CTکمانی از نقطۀ S تا T رسم و با همان شعاع کمان RV را به مرکز A رسم می کنیم و سپس به مرکز  Y و شعاع   YR کمان RS را رسم می کنیم و برای کامل شدن بیضی به مرکز Z کمان ZT را با شعاع ZV ترسیم می کنیم. برای ترسیم بیضی در سطح روبرو از زاویه های باز C و F و سطح جانبی از C وG  استفاده می شود.


http://etc.usf.edu/clipart/77200/77251/77251_isomtrc_sqr_md.gif




  • ۹۴/۰۳/۳۱
  • سید مهدی علوی رضوی

نظرات (۲)

  • اقا مهندس
  • روش دیگه ای ندارید؟
    سلام اقا خدا رویا هاتو به واقعیت پیوند بزنه دمت گرم خیلی به دردم خورد 

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی